Copyright (c) 2015
All Rights Reserved by the Artist
siren eun young jung





‹사랑이 넘치는 신세계 Le Nouveau Monde Amoureux›, 00:47:05, Performance documentation, 2014


Performance time/date 5 PM, 9/1/2014
Performance venue   Seoul Museum of Art , SeMA Biennale Mediacity Seoul 2014: "Ghosts, Spies, and Grandmother"
       
Cast   Hyung Kun Kim, Eun Jin Nam, Gye Soon Lee, Wangjae Lee, Jungnam Ji
Pansori training   Jin Chul Yoon, Ok Chun Lee
Director   siren eun young jung
Assistant director   Heein Lee
Stage production   kit-toast
Subtitle translation   Yoo-suk Kim
Helper Jiyoung Kim
Commission & Production Asian Culture Complex-Asian Arts Theatre
Supporter Ministry of Culture, Sports and Tourism Office for the Hub City of Asian Culture and SeMA Biennale Mediacity Seoul 2014



공상적 사회주의자(utopian socialist)로 잘 알려진 샤를 푸리에(François Marie Charles Fourier, 1772-1837)는 자본화 일로를 달리던 18-19세기 유럽사회를 비판하기 위해, 대안 공동체의 구체적 실천에 관한 몇몇 논문을 남긴다. 그 중 한 논문인 <사랑이 넘치는 신세계>는 ‘자본’ 그 자체를 문제 삼기 보다는 오히려 인간의 감정과 정념의 문제에 집중하고, 이를 정교하게 배치하는 과학적 방법으로 자본에 저항하는 이상적 공동체를 상상하고 있다. 정은영의 동명의 퍼포먼스 작품 <사랑이 넘치는 신세계>는 ‘감정의 공동체’를 부각하고 제안하고자 한다는 점에서 푸리에에게 크게 빚지고 있다.    Well known as a utopian socialist, François Marie Charles Fourier (1772-1837) left several papers on the concrete praxis of alternative communities to criticize European society in the 18th and 19th centuries, which was rushing toward capitalism. One of these essays, "Le Nouveau Monde Amoureux" (The Amorous New World) imagines an ideal community not by problematizing capital per se but resisting it through a scientific method where he focuses on the problem of human emotions and passions and arranges them intricately. Directed by siren eun young jung, this performance of the same title is considerably indebted to Fourier in that it seeks to highlight and propose a "community of emotions." 
               
이 작품은 또한, ‘판소리’를 관통하는 특유의 전통미학과 연희적 성격에 기대고 있다. 판소리 다섯마당 가운데서도 가장 잘 알려진 <춘향가>의 사설과 창을 적극적으로 이용하고 있는 이 공연은, 이 신파 로맨스의 전형적인 서사속에 실은 당대의 계급의식을 뒤흔드는 부단한 투쟁이 존재했음을 꾸준히 복기한다. 춘향이 내짖는 애연처절한 자기고백적 소리들은, 죽여야만 비로서 자신의 존재를 알릴 수 있게 된 흐느끼는 귀신들, 즉 비통한 자들의 연대를 촉발시키고, 이를 정치공동체의 가능성으로 고양시킨다. 그러나 안타깝게도 <춘향가>의 계급투쟁은 여성에게 강요된 절대 선이자 성별 역할인 ‘일부종사’를 담보함으로써 딜레마에 갇힌다. 작가는 ‘계급투쟁’을 도모하기 위해 덮어 둔 ‘성별투쟁’을 수면 위로 끌어올려 성별의 문제들을 또한 정치화 한다.   At the same time, Le Nouveau Monde Amoureux relies also on the unique, traditional aesthetics and theatricality that permeate pansori (traditional Korean story-singing). Actively making use of the narration (saseol) and songs (chang) from The Song of Chun-hyang (Chun-hyang-ga), the most well-known of the five pansori cycles (madang), this performance consistently repeats the fact that, in this typical narrative of melodramatic romance, there actually existed ceaseless struggle that convulsed contemporary class consciousness. The sorrowful and heartbreaking sounds of self-confession uttered by Chun-hyang trigger solidarity with wailing ghosts who have become capable of making their existence known only after death, or with grief-stricken ones, and elevate this alliance to the possibility of a political community. Pitifully, however, the class struggle in The Song of Chun-hyang is trapped in a dilemma by securing "serving but one husband," an absolute moral good and a gender role forced on women. The artist also politicizes problems of gender by raising to the surface "gender struggle," hitherto hidden to promote "class struggle." 
               
다섯명의 등장인물인 재담꾼, 학자, 소리꾼, 고수, 여성국극 배우는 각각 판소리 연희의 중요한 형식적 요소인 서사, 이면(의미), 창, 장단, 수행의 현현이다. 판소리의 형식적 분화를 통해 얻어낸 각 인물의 특징은 그들 각각의 수행을 통해 다시 통합된 전체를 구성한다. 판소리 연희의 일시적이고 즉흥적인 시공간 연출과, 현실정치를 조롱하고 풍자하는 사회비판적인 성격 역시 이 공연을 통해 현재적으로 해석하고자 한 지점이다.   The five characters of the Joker, Academic, Singer, Drummer, and Yeoseong Gukgeuk (all-female theater) Performer are manifestations of important formal elements of pansori performances: narration; inner meaning (imyeon); songs; rhythmic patterns (jangdan); and performance. Obtained from the formal differentiation of pansori, the characteristics of each figure constitute a reintegrated whole through each character's performance. Both the temporary and improvisatory temporal and spatial staging and the social criticism, through mockery and satire of current politics, of pansori performances, too, are aspects that the director seeks to interpret in present terms through this performance.


   
이 작품은 2014년 2월 ‘아시아예술극장’의 제작지원으로 초연했고, 9월과 10월에 ‘미디어시티2014’의 지원으로 다시 제작되어 3회 공연되며, 이 공연의 기록영상은 ‘미디어시티 2014’에서 상시 전시된다.   First performed in February 2014 with commission from the Asian Arts Theatre in the Asian Culture Complex, this work will be produced once again and performed three times in September and October of the same year with support from the SeMA Biennale, Mediacity Seoul 2014. A video recording of this performance will be exhibited throughout Mediacity Seoul 2014.